جستجو

مراقبتهای پس از عمل

مراقبتهای بعد از عمل جراحی پیوند قرنیه:

۱ – استفاده از مواد آرایشی برای چشم و اطراف آن تا چند هفته ممنوع است.
۲ – ۵ روز پس از عمل حمام بروید و از تماس آب با چشم خودداری نمایید.
۳ – ورزش و فعالیتهای سنگین و بلندکردن اجسام سنگین ممنوع است .
۴– از مالیدن و دست زدن به چشم خودداری کنید.
۵- خم شدن سر تا زیر کمر و سجده نمودن. به مدت ۳ تا ۴ هفته در هنگام نمازخواندن به سجده نروید بلکه مهر را به پیشانی خود بگذارید.
۶ – بعلت نداشتن بینائی کافی رانندگی ممنوع است.
۷ – بعد از آنکه به شما اجازه استحمام داده شد از ورود آب به داخل چشم به مدت ۳ تا۴هفته خودداری کنید. در موقع استحمام از مالش چشم ها جداُ بپرهیزید.
۸-در صورت بروز علائم (کاهش بینائی نسبت به روز های قبل – درد چشم و اطراف آن که با مسکن تجویز شده برطرف نشود–افزایش قرمزی ،تورم و ترشح چشمها -شروع ناگهانی درد بالای کاسه چشم «ناحیه ابروها» و سردرد مداوم – مشاهده هاله رنگی اطراف چراغها) با پزشک خود تماس و یا مراجعه فرمایید.
۹- احساس جسم خارجی در چشم ( که ممکن است بعلت شل شدن یا باز شدن بخیه باشد و در صورت عدم برداشت بخیه احتمال رد پیوند افزایش می یابد. و باید به ‍پزشک خود مراجعه فرمایید.
۱۰- چند ساعت بعد از عمل جراحی مرخص خواهید شد.هنگام مرخص شدن نسخه داروئی خود را تهیه کنید و قطره های چشمی را به طوری که آموزش می بینید استفاده کنید. در مراجعات بعدی داروهایتان را همراه خود بیاورید.
۱۱– پس از عمل جراحی به پشت بخوابید و از خوابیدن به سمت چشمی که عمل شده و یا به طرف شکم خودداری کنید.
۱۲ – آرام باشید و از سرفه و عطسه کردن و زورزدن خودداری کنید.
۱۳- پس به هوش آمدن کامل ابتدا کمی مایعات و سپس در صورت تحمل می توانید غذا بخورید. پرهیز غذائی خاصی ندارید و رژیم غذائی بخصوصی توصیه نمی شود.
۱۴- در صورت احساس درد و ناراحتی، از قرص استامینوفن استفاده کنید.
۱۵- شب‌ها موقع خابیدن نیاز به ریختن قطره ها نیست. .
۱۶- بین دو قطره حداقل ۵ الی ۱۰ دقیقه فاصله بگذارید.
۱۷ – در موقع خوابیدن؛ روی چشم یک محافظ (شیلد) گذاشته شود و به وسیله چسب ضد حساسیت چسبانده شود .
۱۸- محافظ تا ۳ الی ۴ هفته پس از عمل جراحی هنگام خواب روی چشم شما باشد و در طول روز از عینک آفتابی استفاده کنید تا چشم شما کمتر اذیت شود زیرا چشم عمل شده نسبت به نور خورشید حساس است .
۱۹- درد بعد از عمل را می توان با مصرف استامینوفن کاهش داد. در صورت از بین نرفتن درد به پزشک اطلاع دهید زیرا ممکن است به دلیل افزایش فشار داخل چشم باشد.
۲۰ – کاهش ناگهانی بینائی را باید به پزشک اطلاع دهید.
۲۱ – روز بعد از عمل جراحی باید برای معاینه به مطب مراجعه کنید و تا بهبود کامل لازم است که چندین بار معاینه شوید.
۲۲-دید شما بلافاصله بعد ازعمل کامل نیست ولی به‌تدریج بهتر خواهد‌شد و بعد از چند‌ماه اگر لازم باشد، شماره عینکی برای کارهای دقیق تجویز خواهد شد.
۲۳- چشمی که تحت عمل پیوند قرنیه قرار گرفته است تا پایان عمر در معرض مشکلاتی چون آب مروارید و بخصوص آب سیاه است که ممکن است بدون علامت واضحی بوده و فقط در معاینه چشم توسط متخصص تشخیص داده شوند . لذا بیماران پیوند قرنیه باید بطور منظم توسط چشم پزشک مربوطه معاینه شوند.